ENERGIANSÄÄSTÖ KUORMA- JA LINJA-AUTOISSA

TESTEJÄ JA PALAUTTEITA

MAHA-tehodynamometrimittauksilla todettiin v 2003  113 sarjan 380 hv:n Scaniassa  14 %:n tehon ja väännön lisäys. Polttoaineen kulutus väheni alakierroksilla 28 %, maksimiväännön kohdalla 10 % ja yläkierroksillakin vielä 5 %. Käytännössä ko kuorma-auton kulutus väheni sorakasettiajossa kaupunkialueella ajettaessa 8 l/100 km.

Katsastustoimistossa on mitattu Volvo FH12 460 hv:n, vm -99 savutusarvot. Autolle ei ole tehty mitään muuta muutosta palamisjärjestelmään kuin asennettu GP tammikuussa 2001. Polttoaineen kulutus ko. kuorma-autossa oli 4 litraa vähemmän/100 km ja vetokyky mäessä yhdistelmän kanssa puolituksen verran parempi. Seuraavaksi Kuljetusliike hankki MAN TGA 480 vm 2005 ja asensi samat laitteet siihen. Tässä kulutus väheni n 4 l/100 km. Seuraava auto oli Scania R500, mihin asennettiin samat laitteet. Kulutus väheni tässä 3 l/100 km, vaikka moottorin ohjelmaa oli muutettu. Kokeeksi otti Kuljetusliike laitteet irti, jolloin kulutus kasvoi 3 litraa/100 km ja väheni saman uudelleen, kun laitteet laitettiin takaisin. Nyt laitteet on siirretty uuteen R500 Scaniaan, mikä sekin muuttui hyvin nopeasti paremmaksi.

Perustiedot

Volvo FH12 460 hv, vm 1999
Mittauspaikka: Kuopio

Mittalaite: MAHA-savutusmittari

Sallittu arvo m-1 Mittaus 1 Mittaus 2 Mittaus 3 Max. hajonta m-1 Keskiarvo m-1

Tilanne 28.10.00 ilman Giga Poweria:

3.00 0.29 0.31 0.30 0.06 0.29

Tulokset 27.10.01 Giga Powerin kanssa .

3.00 0.00 0.00 0.02 0.02 0.01
Muutos -100 % -100 % -93.3 % -66.7 % -96.6 %


Rahtiliikenteessä olevasssa Scania R500 , vm 2011 on kulutus pudonnut 5 l tasolta 41 l/100 km. 200 000 km:n vuosiajolla säästyy polttoainetta vuodessa 10 000 litraa. Opticruiser-vaihteisto vaihtaa harvemmin. Moottorin käynti on tasaisempi ja hiljaisempi. Saman Kuljetusliikkeen 13 L:n R440 Scaniat ovat muuttuneet myös merkittävästi paremmiksi kulutuksen, vedon ja käyntiäänen osalta.

Rahtiliikenteessä olevasssa Scania R480, vm 2007 on kulutus pudonnut täysperävaunuajossa 5l/100. Nopeus pysyy mäessä parani yli 10 km/h:ssa. Käynti on tullut myös hiljaisemmaksi. Saman yrityksen Scania R500, vm 2011 autossa on kulutus pudonnut raskaassa täysperävaunuajossa yli 5 l/100 km ja nopeus testimäessä on nyt 20 km/h parempi.

Täysperävaunuajossa olevasssa Scania R480, vm 2008 on kulutus pudonnut kesäkelissä n. 4 l/100 km, vaikka päivisin on jakeluajoa 200km ja siirto tapahtuu vaikessa maastossa kokonaispainon olessa meno-paluuna 50-55 tn. Veto on selkeästi parempi ja käyntiääni hiljaisempi. Laitteiden kanssa on ajettu ko autolla yli miljoona kilometriä ilman ongelmia. Ko Kuljetusliikkeellä on ollut hyvät kokemukset laitteista jo aiemmin 3 :ssa muussa kuorma-autossa sekä paketti- ja henkilöautoissa. Nyt laitteet siirtyvät puolestaan R560 Scaniaan. 

Öljysäiliöajossa olevassa Volvo FH13 460 hv, vm 2011 on kulutus pudonnut 3.5 l tasolta 36.5 l/100. Veto on parantunut myös tuntuvasti IShiftin vaihtaessa samalla harvemmin. 

Rautaromua ajavassa Volvo FH13 480 hv, vm 2006 moottorin suorituskyky parani hyvin nopeasti; auto kiihtyy merkittävästi paremmin. Samassa mäessä IShiftillä ajettaessa vaihtoi moottori ennen 2 pykälää. Nyt se nousee mäen suurimmalla vaihteella, nopeus putosi ennen mäessä 60 km/h:iin, nyt pysyy nopeus 80 km/h:ssa. Moottori käynnistyy paljon paremmin ja käynti on tasaisempi. Kulutus on pudonnut n. 5 l/100 km. 

Rahtiliikenteessä olevasssa Volvo FH13 440 hv, vm 2006 on kulutus pudonnut 4 l tasolta 34 l/100 km. 130 000 km:n vuosiajolla säästyy polttoainetta vuodessa 4200 litraa. IShift-vaihteisto vaihtaa harvemmin ja mäen päällä on nopeus 5- 10 km/h suurempi.

Rahtiliikenteessä olevasssa Man TGX 480hv, vm 2009 on kulutus pudonnut kantavuuspainoilla raskaassa maastossa ajettaessa yli 10 l/100 tasolta 46.7 ja veto parantunut todella merkittävästi. Moottorin käynti on tullut myös merkittävästi hiljaisemmaksi ja pehmeämmäksi. 

Puutavara-ajoa suorittavan Kuljetusliikkeen Scania R480, TGS 480, Scania 144 530, Scania 143 450 autoissa on kulutus vähentynyt 3-5 l/100 km ja vetokyky parantanut merkittävästi. 150 000 km:n ajosuoritteella/auto säästö on vuodessa n. 25 000 l ja rahassa  yli 35 000 euroa vuodessa.

Sorakasetti-ajossa olevan Sisu E12 480 kulutus oli ilman laitteita talvella 55-56 l/100 km kokonaispainolla 62 tn. Nyt laitteiden kanssa 3 tn isommilla kokonaispainoilla ajettaessa samassa mäkimaastossa ajomatkan ollessa 80 km, on talvikulutus enää 48-50 l/100 eli vertailukelpoinen kulutuspudotus on 7-8 l/100 km. Moottorista ei tule näkyvää savua rasitettaessakaan ja moottoriöljyt pysyvät puhtaampina. Mäkeennousukyky on parantunut merkittävästi ja vaihtamisraja on tullut 200 kierrosta alemmaksi.

Nosturikäytössä olevassa Volvo FM 12 420 hv väheni kulutus 5 l/100 km tasolta 32 l/100. Moottoriin tuli merkittävästi vääntöä lisää ja käynti tuli pehmeämmäksi ja tasaisemmaksi.

GP asennettin Iveco Trukker 500 kuorma-autoon, vm 2008. 33 000 km:n keskikulutus GP kanssa on 5.4 litraa/100 km vähempi kuin edeltävä 37 000 km:n keskikulutus samanlaisessa raskaassa yhdistelmäajossa. Moottori on paljon sitkeämpi ja jaksaa nousta paremmin mäet. Samat laitteet olivat Kuljetusliikkeellä ennen vanhemmassa Ivecossa, missä myös kulutus väheni merkittävästi.

GP asennettin GP rahtiliikenteen Scania R620-kuorma-autoon, vm 2007. Kulutus on vähentynyt n 5 litraa ja suorituskyky parantunut täyden vaihteen verran. Tyhjäkäyntikulutus on vähentynyt n 1 litraan tunnissa. Moottori käy hiljaisemmin ja tasaisemmin.

GP asennettin Scania R500 hakeautoon, vm 2007. Kulutus on nyt 5 litraa vähempi ja vetokyky vaihteen verran parempi.

GP asennettin Scania R470, vm 2006 hakeautoon. Kulutus on vähentynyt n. 3 litraa/100 km.

Kokkolassa asennettiin GP Iveco Trucker kuorma-autoon vm 2000. ILman laitteita oli savutusarvo katsastustoimiston mittarilla mitattuna 0,8. Laitteiden kanssa oli savutusarvo samalla mittarilla mitattuna 0,03 eli savutusarvo väheni 96,3%. Välillä ei tehty autolle säätöihin mitään muutoksia. Polttoaineen kulutusvähennys oli n 5 litraa/100 km ja vetokyky selkeaästi parempi.

Oulussa asennettiin GP Sisu E 18 kuorma-autoon vm 2005. Kantavuuspainoilla, meno-paluukuormilla ajettaessa mäkisessä maastossa oli kulutus ennen yli 65 l/100 km. Nyt on samoissa ajoissa ja maastossa ollut GP-asennuksen jälkeen pitkän ajan keskikulutus enää 52 l/100 km.

Oulussa asennettiin joulukuussa 2004 GP Man 10.232 kuorma-autoon vm-96. Elokuussa 2004 mitattiin savutusarvoksi 1.15. 3 viikkoa systeemin asennuksesta oli savutusarvo enää 0,22 eli vähennys yli 80 %. Polttoaineen kulutus on samanaikaisesti vähentynyt 21:stä litrasta 18 litraan/100 km ja auto vetää merkittävästi paremmin.

Karstan palaminen palotilasta todettiin hyvin havainnollisesti syksyllä 1999 puutavara-ajossa olleesta 510 hv:n E14 Sisusta. Kannen tiiviste oli vuotanut jo ennen laiteasennusta ja se päätettiin vaihtaa n. 2 kk GP:n asennuksesta. Alla olevat kuvat on otettu Sisun merkkihuollossa heti kannen irroituksen jälkeen. Samaisessa autossa on kulutus pudonnut laitteiden ansiosta 3-4 litraa/100 km ja veto parantunut merkittävästi.

Kylmäkäynnistymisen testasi talvella 1999 eräs Kuljetusliike 450 hv:n Scanialla, kun kaikki muut asiat pitivät jo paikkansa. Omistaja seisotti autoa 13 h:n ajan -29 C:ssa ilman lämmitintä. Kun moottori oli hehkutettu, alkoi se käynnistymään välittömästi, vaikka puolipuristin ei ollut päällä. Saman totesi Helsinkiläinen Kuljetusliike FH12 Volvossa.Ison dieselin käynnistyminen näinkin kylmänä ei ole normaalisti helppoa ja ainakaan se ei tapahdu tasaisesti. Kylmäkäynnistys ei toki ole suositeltavaa ilman lämmitystä.

Savossa asennettin GP Sisu E12 480 vm 2005 sorakasettikuorma-autoon. Samaa alle 20 km:n matkaa ajettaessa (sama kuljettaja)väheni kulutus 10 l/100 km. Samaan mäkeen noustessa parani vetokyky täydellä vaihteella ja hetkellinen kulutus väheni 240 litrasta 140 litraan/100 km. Auto toimii nyt pintakaasulla entiseen verrattuna. Moottori käy hiljaisemmin ja tasaisemmin.

GP asennettin Volvon FH 12 500 hv:n moottorilla (vm 2004) olevaan puutavara-autoon. Kulutus oli marras-joulukuussa 2005 koko ajan yli 60 l/100 km. Auto jaksaa nousta nyt mäet paljon paremmin. Tammikuussa on kulutus ollut enää 53 -56 l/100 km samanlaisessa ajossa ja samoissa maisemissa ajettaessa.

GP asennettin Sisu E11 420 moottorilla (vm 2003)olevaan puutavara-autoon. Kulutus on vähentynyt n. 8 litraa/100 km, vääntö on parantunut merkittävästi ja käynti tullut paljon hiljaisemmaksi.

GP asennettin Scania 164 580 (vm 2005) rahtiliikenteen kuorma-autoon. Käyntiääni pehmeni hvyin nopeasti, vääntöä on tullut lisää ja kulutus on pysynyt n 5 litraa/100 km pienempänä.

GP asennettin Sisu E18 630 (vm 2005) rahtiliikenteen kuorma-autoon. Käyntiääni pehmeni heti. Vääntö parani, kulutus on vähentynyt ajotietokoneella mitattuna n 5 l/100 km. Tyhjäkäyntikulutus väheni tasolta 5 l/h tasolle 2.5-3 l/h. Jotta tyhjäkäyntikulutus saatiin takaisin 5 litraan, piti kierroksia nostaa kaasujalalla 600:sta 850:een.

GP asennettin E11 420 hv:n sorakasettiautoon. Kulutus väheni lähes 6 l/100 km ja veto parani. Kun systeemi irroitettiin kokeeksi, huoni suorituskyky hyvin nopeasti, minkä seurauksena systeemi asennettiin takaisin 2 päivän päästä. Tilanne palasi ennalleen hyvin nopeasti.

GP asennettin Sisu E14 425 hv:n sorakasetti-/lumiaura-autoon. Käynti pehmeni heti käynnistyksen jälkeen, auto selviytyi heti seuraavana päivänä yhtä pykälää isommalla vaihteella lumiaurauksessa polanneterän ollessa maassa. Polttoaineen kulutus on pudonnut ko ajosuoritteessa n 10 litraa/100 km.

GP asennettin hakeautoon kuljettajista salaa. Kyseinen kuljettaja on saanut menemään kaikki autot ennestäänkin pienimmällä. Ensimmäisen viikon jälkeen oli 143 450 Scanian kulutus 5 litraa/100 km vähemmän. 124 400 Scaniassa hänellä putosi kulutus myös 5 litraa/100 km.

GP asennettin Sisu E14 530 hv:n puutavara-autoon. 60 000 km:n matkalla keskikuluts väheni 5 litraa/100 km. Vetokyky parani täydellä vaihteella. Käynti pehmeni ja öljyt pysyivät puhtaampina.

Vantaalla asennettin GP kehä-III:n sisäpuolella jakoliikennettä tekävään MB 1722 kuorma-autoon. Kulutus on vähentynyt 5 l/100 km, vääntöä on tullut lisää 2-vaihteen verran, savutus on vähentynyt, tyhjäkäyntikierrokset kasvaneet 100 kierrosta ja käynti on tullut hiljaisemmaksi. Myös MB Ateco 1823:ssa on hänellä tapahtunut merkittävät muuutokset. Ducato 2.8 JTD moottorilla varustetussa asuntoautossa on kulutus vähentynyt hänellä 2.5 l/100 km ja Volvo V40 TDi-henkilöautossa yli litralla.

Savossa asennettin rahtiliikenteessä olevaan 530 hv:n TGA Manniin kuljettajista salaa . 140 000 km:n keskikulutus on vähentynyt yli 4 litraa/100 km. Auto jaksaa nousta mäen pykälän isommalla vaihteella. Moottori käy paljon pehmeämmin ja öljyt pysyvät puhtaampina.

Luvialainen autoilija asensi GP 142 Scaniaan, vm -83 syksyllä -99. Kulutus on pudonnut 34:stä 30 litraan/100 km ja savutus 1.75:sta 1.02:een. Auto vetää selvästi paremmin, käy tasaisemmin ja käynnistyy herkemmin. Hän suosittelee laitteita ehdottomasti jokaiselle kuorma-autoilijalle eikä halua luopua autosta, vaikka sillä on ajettu jo yli 2 milj. kilometriä.

LINJA-AUTOT

Monet linja-autoyritykset ovat varustaneet Volvo-, Scania- ja MB-merkkisiä linja-autoja GP:llä tuoreimmat viimeisintä moottoritekniikkaa. Kulutusvähennys on ollut niissä 2-5 l/100 km.

113 ja 124 Scanian moottoreilla varustettuihin linja-autoihin asennettin eräässä linja-autoyrityksessä GP syksyllä 2003 ja kesällä 2004. Molemmissa autoissa on pitkän seurannan kulutus pudonnut yli 3 litraa/100 km. Autot vetävät paljon paremmin, käyvät tasaisemmin ja savuttavat merkittävästi vähemmän. Ensimmäisistä autoista saatujen todella merkittävien tulosten perusteella päätti ko linja-autoyritys asentaa laitteet loppuihinkin linja-autoihin.

V8 MB-moottereilla varustetuissa linja-autoissa on GP:n ansiosta vähentynyt polttoaineen kulutus useissa linja-autoyrityksissä 3 -7 litraa/100 km lähtötilanteen kulutuksen ollessa 32 - 36 l/100 km.

B10M Volvoihin ja 113 Scaniaan asennettiin GP-systeemi syksyllä 2003. Heti asennuksen jälkeen testattiin autojen mäkeennousukykyä. Ennen oli nopeus mäen harjalla 65 km/h, kun lähdettiin 0 nopeudesta liikkeelle. Laitteiden myötä kasvoi nopeus kaikissa yli 70 km/h:iin, parhaassa lähelle 80 km/h. Samalla väheni savutus silminnähden. Kulutus on vähentynyt ko autoissa 2-3 l/100 km.

B10 M Volvon moottorilla varustettuun linja-autoon asennettiin GP Seinäjoella elokuun lopussa 2004. Reilun viikon ajon jälkeen kasvoi ajomatka tankillisella 850 km:stä yli 1000 km:iin. Auto vetää merkittävästi paremmin mäissä, moottori käy paljon tasaisemmin, tyhjäkäyntikierrokset kasvoivat n 200 rpm, minkä seurauksena käsikaasu saatiin ottaa nollille. Savutus on myös vähentynyt silminnähden.

GP, asennettiin MB 616 Cdi (vm 2003)moottorilla varustettuun 24-paikkaiseen pikkubussiin. Koululaisajossa oli kulutus ennen 17 litraa. Nyt se on 13,9 litraa/100 km. Pitkän matkan ajossa kulutus oli ennen yli 14 l/100 km. Nyt se on alle 11 litraa/100 km. Alavääntöä on tullut todella merkittävästi lisää. Kyseisellä yrityksellä on GP todella hyvin tuloksin myös Peugeot Boxerissa ja Scania linja-autossa.

| Sivun alkuun |

| Palautteet etusivulle |

|Palaa GP-tuotteeseen |

|Palaa Etusivulle|

Copyright © 2001, Giga Power Oy. Kaikki oikeudet pidätetään.

www.gigapower.fi mp@gigapower.fi Puh. +358 (0) 400 671 208