Tervetuloa GP:n kotisivuille,


erikoisosaamistamme ovat:

Bioenergia- ja monipolttoainelämpölaitos-
hankkeiden asiantuntijatehtävät

Polttoaineen ja energian säästö sekä päästöjen vähentäminen GP-tuotteilla

Kemikaaliton vedenkäsittely kalkinhajotukseen sekä putkistojen ja lämmönsiirtopintojen puhdistamiseen

Akun eliniän pidentäminen


GP-TUOTTEET SÄÄSTÄVÄT YMPÄRISTÖÄ JA KUKKAROA:

Polttoainesäästö on ollut moottoreissa ja lämmityskohteissa tyypillisesti 5 - 25 %, parhaimmillaan 35 %

Moottorien suorituskyky on parantunut merkittävästi.

Mitattu jopa yli 95 %:n savutus-, häkä- ja hiilivetypäästövähennyksiä.

Kokonaisenergiansäästö on ollut vesikiertoisissa lämmityskohteissa 10 - 35 %.

Muutoksen suuruus riippu palamiseen vaikuttavien perusasioiden kunnosta.

Muutokset on todettu kiistattomasti myös OIKEIN TEHDYILLÄ tehodynamometrimittauksilla ja pitkäaikaisilla käytännön testeillä.

Investointi kuolettaa hintansa saaduilla säästöillä 0.5 - 5 kk:ssa kohteesta riippuen. Verollinen investointi on alkaen 70 euroa pienkoneisiin ja polttimiin, 100 euroa bensa- ja dieselmoottoriin ja polttimeen.

Tuotteen käyttöikä on kymmeniä vuosia ja sen voi helposti siirtää kohteesta toiseen.

Tuotteella on ehdoton 3 kk:n tyytyväisyystakuu.

Alla muutamia pitkäaikaistuloksia eri käyttökohteista. Lisää löytyy palautteista.




Giga Power Oy:llä on yli 35 vuoden kokemus palamisesta, polttotekniikoista ja eri polttoaineille toteutetuista lämpö- ja voimalaitoksista sekä energiantuoton tehostamisesta.

GP-tuotteet ovat käytössä jo kymmenissä tuhansissa kohteissa pienistä bensamoottoreista laivadieseleihin sekä pienpolttimista isoihin raskasöljypolttimiin. Kokemukset ovat olleet hyviä myös 100 %:sta biodieseliä käyttävissä moottoreissa ja polttimissa. Palautteista näette käyttökokemuksia.

Kemikaaliton kalkinhajotus ja vedenkäsittely on helppo asentaa. Kustannus, alkaen 120 euroa, on vain murto-osa muihin ratkaisuihin verrattuna. Tuote on käytössä hyvin tuloksin käyttöveden, putkistojen ja lämmitys-
järjestelmien puhdistuk-
sessa pienissä ja isoissa kiinteistöissä. Vesipuoleisten lämmönsiirtopintojen puhdistuksella on saatavissa 5-15 %:n energiansäästö. Lisäksi  huoltokustannukset vähenevät sekä putkistojen ja laitteiden elinikä pitenee.



Kun palamiseen vaikuttavat perusasiat on pidetty kunnossa, tapahtuvat positiiviset muutokset  GP-laitteiden asennuksen jälkeen jokaisessa moottorissa ja polttimessa.

Moottoriin ei tarvitse tehdä takuisiin vaikuttavia säätömuutoksia.

Lisääntyneen suorituskyvyn, polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähenemisen lisäksi pysyvät moottoriöljyt puhtaampina, moottori käynnistyy paremmin, käy tasaisemmin ja hiljaisemmin.

PITKÄAIKAISKÄYTÖSSÄ SAATUJA KOKEMUKSIA ERI KÄYTTÖKOHTEISSA:

KUORMA-AUTOT
:

Rahtiliikenteessä olevasssa Scania R500 ,on pudonnut kulutus 5 l tasolta 41 l/100 km. 200 000 km:n vuosiajolla säästyy polttoainetta vuodessa 10 000 litraa. Opticruiser-vaihteisto vaihtaa harvemmin. Moottorin käynti on tasaisempi ja hiljaisempi. Saman Kuljetusliikkeen 13 L:n R440 Scaniat ovat muuttuneet myös merkittävästi paremmiksi kulutuksen, vedon ja käyntiäänen osalta.

Rahtiliikenteessä olevasssa Scania R480, on kulutus pudonnut täysperävaunuajossa 5l/100. Nopeus pysyy mäessä parani yli 10 km/h:ssa. Käynti on tullut myös hiljaisemmaksi. Saman yrityksen Scania R500, vm 2011 autossa on kulutus pudonnut raskaassa täysperävaunuajossa yli 5 l/100 km ja nopeus testimäessä on nyt 20 km/h parempi.

Täysperävaunuajossa olevasssa Scania R480, on kulutus pudonnut kesäkelissä n. 4 l/100 km, vaikka päivisin on jakeluajoa 200km ja siirto tapahtuu vaikessa maastossa kokonaispainon olessa meno-paluuna 50-55 tn. Veto on selkeästi parempi ja käyntiääni hiljaisempi. Laitteiden kanssa on ajettu ko autolla yli miljoona kilometriä ilman ongelmia. Ko Kuljetusliikkeellä on ollut hyvät kokemukset laitteista jo aiemmin 3 :ssa muussa kuorma-autossa sekä paketti- ja henkilöautoissa. Nyt laitteet siirtyvät puolestaan R560 Scaniaan. 

Öljysäiliöajossa olevassa Volvo FH13 460 hv, on kulutus pudonnut 3.5 l tasolta 36.5 l/100. Veto on parantunut myös tuntuvasti IShiftin vaihtaessa samalla harvemmin. 

Rautaromua ajavassa Volvo FH13 480 hv, parani moottorin suorituskyky hyvin nopeasti; auto kiihtyy merkittävästi paremmin. Samassa mäessä IShiftillä ajettaessa vaihtoi moottori ennen 2 kertaa pienemmälle. Nyt se nousee mäen suurimmalla vaihteella: Nopeus putosi ennen mäessä 60 km/h:iin, nyt pysyy nopeus 80 km/h:ssa. Moottori käynnistyy paljon paremmin ja käynti on tasaisempi. Kulutus on pudonnut n. 5 l/100 km. 

Rahtiliikenteessä olevasssa Volvo FH13 440 hv, on kulutus pudonnut 4 l tasolta 34 l/100 km. 130 000 km:n vuosiajolla säästyy polttoainetta vuodessa 4200 litraa. IShift-vaihteisto vaihtaa harvemmin ja mäen päällä on nopeus 5- 10 km/h suurempi.

Rahtiliikennettä ajavan Kuljetusliikeen FH 12 460 Volvossa putosi kulutus 3-4 l/100 km, mäkeennosukyky parani puolituksella ja savutus väheni tehdasarvosta 96 %. Seuraava auto oli TGS 480 Man, missä samoilla laitteilla kulutus väheni niin ikään 3-4 l/100 km. Mannin jälkeen tuli Scania R500 vm, missä kulutus on vähentynyt samoilla laitteilla 3 litraa/100 km, vaikka moottorin ohjelmaa oli muutettu. Kokeeksi otettiin laitteet irti kuten aikanaan Volvossakin. Kulutus kasvoi takaisin varsin nopeasti ja väheni taas, kun laitteet asennettiin takaisin. Nyt laitteet on siirretty uuteen R500 Scaniaan, mikä sekin muuttui hyvin nopeasti paremmaksi.

Rahtiliikenteessä olevasssa Man TGX 480hv, on kulutus pudonnut kantavuuspainoilla raskaassa maastossa ajettaessa yli 10 l/100 tasolta 46.7 ja veto parantunut todella merkittävästi. Moottorin käynti on tullut myös merkittävästi hiljaisemmaksi ja pehmeämmäksi. 

Puutavara-ajoa suorittavan Kuljetusliikkeen Scania R480, TGS 480, Scania 144 530, Scania 143 450 autoissa on kulutus vähentynyt 3-5 l/100 km ja vetokyky parantanut merkittävästi. 150 000 km:n ajosuoritteella/auto säästö on vuodessa n. 25 000 l ja rahassa  yli 35 000 euroa vuodessa.

Sorakasetti-ajossa olevan Sisu E12 480:n kulutus oli ilman laitteita talvella 55-56 l/100 km kokonaispainolla 62 tn. Nyt laitteiden kanssa 3 tn isommilla kokonaispainoilla ajettaessa samassa mäkimaastossa ajomatkan ollessa 80 km, on talvikulutus enää 48-50 l/100 eli vertailukelpoinen kulutuspudotus on 7-8 l/100 km. Moottorista ei tule näkyvää savua rasitettaessakaan ja moottoriöljyt pysyvät puhtaampina. Mäkeennousukyky on parantunut merkittävästi ja vaihtamisraja on tullut 200 kierrosta alemmaksi.

Nosturikäytössä olevassa Volvo FM 12 420 hv väheni kulutus 5 l/100 km tasolta 32 l/100. Moottoriin tuli merkittävästi vääntöä lisää ja käynti tuli pehmeämmäksi ja tasaisemmaksi.i.

Sekailessa lyhyessä käytössä olevassa FL10 Volvossa on pudonnut pitkän ajan keskikulutus 25 %, näkyvä savutus hävinnyt, kärytys loppunut ja veto parantunut selkeästi. Saman omistajan JCB-pyöräkuormaajissa on pudonnut kulutus lumitöissä yli 30 %. Merkittävät muutokset on todettu myös kaivinkoneessa, Hiluxissa, öljykattilassa ja vedenkäsittelyssä patterikierrossa..

Vanhoissa, raskaassa käytössä olevissa rivipumpuilla varustetuissa kuorma-autoissa on kulutus vähentyt jopa 10 l/100 km.

LINJA-AUTOT:

Linja-autoissa varustettuna Volvon, Scanian, MB:n, Daf:in moottoreilla on kulutusvähennys ollut 1-5 l/100 km vuosimallista, auton koosta ja ajosuoritteesta riippuen.

TYÖKONEET:

Vm 2011 olevan puumurskan polttoaineen kulutus on vähentynyt yli 10 l/h. Vuodessa saatava polttoainesäästö on yli 20 000 litraa.

Jenzin hakkurissa varustettuna Scanian V8-moottorilla on kulutus pudonnut lähes 10 l/h tasolta 40 l/h. Samoin kävi MB V6 moottorilla varustetussa Doppstadin murskassa.

Puun haketuskäytössä olevassa NH TM 155, vm 2003 on kulutus vähentynyt yli 20 %, suorituskyky parantunut merkittävästi ja moottoriöljyt pysyvät paljon puhtaampina.

Kivimurskeasemaa syöttävässä kaivinkoneessa Doosan 480, vm 2006 väheni kulutus 7.5 l/h tasolta 35 l/h. 3000 h:n vuosikäytöllä on vuosisäästö 22500 litraa.

Raskaassa kivimursketyössä olevissa Volvo 360-kaivinkoneissa on kulutus vähentynyt 5-6 l/h, mikä merkitsee 3000 tunnin vuosikäytöllä yli 15000 litraa. Kun laitteet on kokeeksi otettu pois, on kulutus kasvanut ja taas pudonnut, kun laitteet on asennettu takaisin.

Hitach 160 vm 2006 kaivinkoneen 320 litran tankki riitti ennen 22 tunniksi. Nyt se riittää samassa työssä 33 tunniksi. Kulutus on vähentynyt 4.8 l/h. Savutus on loppunut moottoria rasitettaessa.

Volvo 180, vm 2006 pyöräkuormaajassa on kulutus pudonnut kivimurskatyömaalla pitkäaikaiskäytössä 5 l/h tasolta 23.5 l/h.

Volvo 120 E, vm 2008 pyöräkuormaajassa on kulutus pudonnut 2.8 l/h tasolta 13.3 l/h. Vuodessa tulee tunteja koneelle 4500, jolloin polttoainetta säästyy vuodessa 12600 litraa.

Volvo 60 E, vm 2004 pyöräkuormaajassa on kulutus pudonnut kiinteistöjen talvihoitotöissä 2 litraa/h tasolta 7 l/h eli 28.6 %. Suorituskyky on parantunut merkittävästi ja näkyvä savutus loppunut.

JCP 416 ja 436 pyöräkuormaajien  kulutus on pudonnut lumitöissä yli 30 %. Saman omistajan, sekalaisessa ajossa olevassa FL 10 kuorma-autossa on kulutus vähentynyt pitkäaikaiskäytössä 25 %. Merkittävät muutokset on todettu myös hänen kaivinkoneessa, Hiluxissa ja öljykattilassa.

Metsäkoneissa, varustettuna Sisu Dieselin, Berginsin, Cumminsin, CATin ja John Deeren moottoreilla on kulutusvähennys ollut 1-5 l/h riippuen työsuoritteesta, koneesta sekä moottorin ja hydraulipumpun yhteensopivuudesta.

TRAKTORIT:

Maansiirtoajossa olevissa Valtra T 170- ja S 260- traktoreissa 35 tn:n kokonaispainolla ajettaessa väheni kulutus yli 5 l/h ja mäkeennousukyky parani kahden portaan verran.

Soran ajossa oli Valtra 6650:n kulutus ennen 15-16 l/h. Nyt on kulutus samassa ajossa 9 l/h ja sama mäki nousee nyt vaihteen verran paremmin.

100 prosenttista rypsiöljypohjaista biodieseliä käyttävässä Case Maxxum 125 traktorissa vm 2008 on vähentynyt kulutus maantieajossa 12 tn kuormalla 5 l/h tasolta 15.5 l/h. Kevättöissä meni polttoainetta ennen 1100 l ja nyt samalle työmäärälle riittää 700 l. Kyntäminen ja mäkeen nousu onnistuvat vaihdetta isommalla. Todella merkittävät muutokset on omistaja todennut 100 % rypsiöljyn käytöstä GP-laitteiden ansiosta myös autoissa ja kattilassa.

Turvesuon raskaassa jyrsintyössä on vähentynyt Valtra T 191:ssä kulutus 5 l/h ja vaihtamistarve on laskenut 350 kierrosta alemmaksi.

NH 6020, vm -09 traktorin kulutus putosi 4 l/h raskaassa maan äestyksessä ja jyrää vedettäessä. Sama työ onnistuu nyt 300 kierrosta pienemmillä kierroksilla ja kultivointi 2 vaihdetta isommalla. Moottoriöljyt pysyvät paljon puhtaampina. Todella merkittävät muutokset on saanut sama omistaja myös NH 7030 vm -08 traktorissa raskaassa maansiirtoajossa.

NH TS 125 A, vm -08 automaattivaihteisto vaihtaa samassa työssä harvemmin. Lunta lingotessa on kulutus pudonnut 2 l/h.

Valtra 8400, vm -98 traktori kulutti ennen 9 h:ssa raskaassa alusteräajossa 150 l. GP:n ansiosta kuluttaa se 9 h:ssa samanlaisessa ajossa enää 100 l eli vähennys on 5.1 l/h vastaten 33.3 %:n vähennystä. Veto on parantunut todella merkittävästi ja moottoriöljyt pysyvät paljon puhtaampina. Saman omistajan Case 788 kaivinkoneella saa tankilla tehdä nyt töitä 3 päivää, kun ennen tankki riitti vain 2 päiväksi.

TILA-TAKSIT, PAKETTIAUTOT, ASUNTO-AUTOT:

Pikkubussi käytössä olevassa MB 616 CDi autossa on kulutus vähentynyt 3 l/100 km.

Pikkubussi käytössä olevassa Ford Transit T300 väheni kulutus pitkäaikaiskäytössä 1.7 l/100 km tasolta 11 l/100 km.

MB 315 CDi vm 2006 pakettiautossa ajettaessa kantavuuspainolla on vähentynyt kulutus yli n. 3 litraa/100 km. Saman omistajan Citroen Jumpreissa 2.8 HDi on kulutus vähentynyt 2 l/100 km.

Asuntoauton MB 316 CDi-moottorin vm 2004 kulutus on vähentynyt 1.5 l/100 ja vetokyky parantanut merkittävästi.

Asuntoauton vm 2006, MB-moottorin tehoa oli nostettu 150 hv:sta 180 hv:aan MB:n ohjelmalla. Kulutus oli ennen GP-laitteiden asennusta 10 l/100 km. GP-laitteiden asennuksella moottorin käynti muuttui tasaiseksi ja pehmeäksi sekä moottoriin tuli vielä vääntöä lisää. Kulutus putosi lähes 2 l/100 km, vaikka nyt oli kylmempi ilma ja webastoa jouduttiin käyttämään enemmmän.

Asuntoauton Ducato 2.3 JTD vm 2008 kulutus on vähentynyt lähes 3 litraa tasolta 13 l/100 km ja vääntö parantanut todella merkittävästi.

Asuntoauton Auto Roller, varustettuna Ducaton 1.9 litran TDi- moottorilla vm 2001 väheni kulutus n 3.5 l/100 km ollen kesällä 7.7 l/100 ja talvella 8.7 l/100 km. Pakoputki tuli harmaaksi, ääni hiljeni ja mäkeennousukyky parani merkittävästi.

HENKILÖAUTOT :

Honda CRV2i , vm 2005 autossa putosi kulutus 1.5 l/100. Samoilla laitteilla putosi Honda CRV 2.2 L dieselauton vm 2007kulutus 2 l/100 km.

MB 320 CDi farmarihenkilöautossa, vm 2002 väheni kulutus 2 l/100 km tasolta 7.3 l/100 km. Vuosiajolla 80 000 km väheni kulutus 1600 l vuodessa.

1.6 litran bensiiniruiskumoottorilla varustetun Toyota Avensiksen kulutus väheni maantieajossa 2 l tasolta 7.4 l/100 km. Työmatkaa tulee päivässä 80 km, joten polttoainesäästö vuodessa on pelkästään työajossa 530 l.

Saab 95 henkilöautossa on kulutus vähentynyt pitkäaikaiskäytössä ajotietokoneella mitattuna maantiejaossa kesärenkailla 9 litrasta 6.2 litraan/100 km eli 31 %. Katastuksessa ovat häkä- ja hiilivetuarvot olleet nollat. 

1.6 litran bensiinimoottorilla varustettuun Skoda Octaviaan, vm 2011 on tullut merkittävästi vääntöä lisää. Liikkeellelähtö onnistuu paremmin ja auto kulkee pintakaasulla entiseen verrattuna. Kulutus on myös vähentynyt.

BMW 528i henkilöauton pitkän ajan keskikulutus putosi yli 3 litraa tasolta 10 l/100 km. Samoilla laitteilla putosi BMW 525 TDi:ssä kulutus 2 litraa tasolta 8 litraa/100 km.

ALUKSET ja VENEET :

Aluskäytössä olevissa MB, Caterpillar, Deutz, Volvo, WD-moottoreissa ovat GP-laitteet olleet käytössä jo vuosia. Pitkäaikaisessa kulutusseurannassa on todettu 5-15 %:n kulutusvähennykset, moottorit ovat pysyneet puhtaampina, savutus on vähentynyt ja moottoriöljyt pysyvät puhtaampina.

Hinaajissa- ja pienemmissä matkustaja-aluksissa olevissa MB, Scania, Volvo, Iveco ja Caterpillar moottoreissa on GP-laitteiden ansiosta kulutus vähentynyt 5 - 15 %, savutus on vähentynyt merkittävästi, öljyt pysyvät puhtaampina, koneet käyvät tasaisemmin jne. Käyttökokemuksia on Suomessa kertynyt jo lähes 10 vuoden ajalta.

10 -250 hv:n 2T ja 4T bensiinimoottoreiden käynti on tasoittunut hyvin nopeasti. Lisäväännöstä johtuen veneet lähtevät helpommin liukuun ja pysyvät liussa pienemmillä kierroksilla. Polttoaineen kulutus on pudonnut parhaimmillaan lähes 25 %. 2T-koneiden kärytys tyhjäkäynnillä on vähentynyt merkittävästi.

4.85 m pitkän Silverfox-veneen 4-tahti Evindrude 40 hv:n moottoriin saatiin vaihtaa isommalla nousulla oleva potkuri. Moottori jaksaa pitää kierrokset hyvin vielä 5000:ssa. Liukuunlähtö on parantunut ja huippunopeus kasvanut merkittävästi. Nykyisellä potkurilla saadaan sama nopeus 4000 kierroksella kuin ennen pienemmällä potkurilla 5000 kierroksella. 4T Hondan 50 hv:n moottorilla varustettu samanlainen vene ei pärjännyt isommasta moottorista huolimatta liukuun lähdässä eikä nopeudessa.

MOOTTORIPYÖRÄT:

Harley Davidsonien 1300 vm-76 ja 1340 vm -80 kulutukset ovat pudonneet 2 l/100 km, Suzuki VS 1400:ssa litran/100 km, Kawazaki 750 vm -99 0.7 l tasolta 4.7 l/100 km, Yamaha YZs 600:ssa vm -92 0.8 l tasotla 5.3 l/100 km. Samalla ovat moottorit tulleet herkemmiksi ja vääntävimmiksi.

MOOTTORIKELKAT:

Polaris 600 2T vm -05 moottorikelkan kulutus väheni 3.8 l tasolta 22 l/h ja Yamaha SXR 2T vm -01 kelkassa 3.5 l/h tasolta 22 l/h. Molempiin koneisiin tuli selkeästi vääntöä lisää, huippunopeus kasvoi ja kärytys väheni merkittävästi.

MÖNKIJÄT:

Yamaha 450 kodiak mönkijässä putosi kulutus yli 3 l/100 km. Raskaassa neva-ajossa on kulutus enää 9 l/h, sitkeyttä tuli lisää merkittävästi, huippunopeus kasvoi.

PIENKONEET :

Itsevetävillä ja päältä ajettavilla ruohonleikkureilla on voitu tehdä sama työmäärä jopa kaksi kertaa samalla polttoainemäärällä. 2T leikkurien kärytys on vähentynyt merkittävästi. Kantojyrsimiin, mopoihin jne on tullut merkittävästi sitkeyttä lisää ja kulutus vähentynyt.

ÖLJYPOLTTIMET :

Omakodin öljykattilassa on kulutus vähentynyt 500 l vuodessa, kattila pysyy nyt lähes puhtaana. Patterikiertoon asennettujen kalkinhajotuslaitteiden ansiosta kiertoon lähtevän veden lämpötilaa on saatu pudottaa ja silti huoneet pysyvät yhtä hyvin lämpiminä.

Omakodin öljypolttimeen, patterikiertoon ja käyttöveteen asennettujen GP-laitteiden ansiosta kattila pysyy lähes puhtaana, patterit toimivat paremmin, veden kalkkiongelmat ovat lähes loppuneet. Öljysäiliö piti täyttää ennen kerran vuodessa, nyt säiliö riittää n 1.5 vuodeksi.

Etelä-Savolaisen kunnan kiinteistöjen öljykattiloissa on nuohoustarve vähentynyt olemattomaksi savukaasun lämpötilojen pysyessä matalalina koko ajan. GP-vedenkäsittelylaitteiden ansiosta kalkkiongelmat ovat vähentyneet merkittävästi, patterit pysyvät tasalämpöisempinä, termostaattiventtiilit eivät enää jumiudu, keittiökalusteet ja poresuuttimet pysyvät puhtaampina.

Kuivurin polttimiin asennettujen GP-laitteiden ansiosta on polttoaineen kulutus vähentynyt 10-15 % savukaasupintojen pysyessä lähes puhtaina.

Raskasta polttoöljyä käyttävien kattiloiden kulutus on vähentynyt 5-17 % kattiloiden nuohoustarpeen vähentyessä murto-osaan. 2 MW:n kattilan kulutusta seurattiin 3 vuoden ajan joulu-helmikuussa. Lämmöntarveluvulla korjattu kulutusvähennys oli n. 17 %.

VEDENKÄSITTELY :

Nilsiässä asennettiin GP-vedenkäsittelylaitteet OK-talon patterikiertoon. -10 C:n ulkolämpötilassa putosi 2000 kg:n vesivaraajan lämpötila ennen vuorokaudessa 55 C:stä 25 C.een eli 30 astetta ja puita tarvittiin vuorokaudessa 1.5 pesällistä. Nyt jäähtyy varaaja -10 C:ssä vuorokaudessa 53 C:stä 33 C:een eli 20 astetta ja puita pitää polttaa enää 1.1 pesällistä. Patterit ovat selkeästi kuumemmat ja tasalämpöisemmät, mistä johtuen sunttiventtiiliä on sanut pienentää, jolloin varaaja jäähtyy entistä hitaammin ja energiatalous paranee lisää. Kiertovesipumpun ääni on hiljentynyt myös merkittävästi. Laitteiden asennukseen meni aikaa n. 15 minuuttia. Vertailun vuoksi naapurilta oli mennyt aikaa pattereiden puhdistukseen perinteisellä tavalla tehtynä 2 viikkoa ja patterit likaantuvat ajan myötä uudelleen, kun taas GP-laitteiden ansiosta ne pysyvät puhtaina. Lisäksi GP-laitteiden investointi on vain murto-osa perinteiseen puhdistuukseen verrattuna.

Uimaharjussa asennettiin GP-laitteet vanhan kiinteistön patterivesikiertoon joidenkin  pattereiden ollessa viileitä. Muutaman viikon GP-laitteiden asennuksen jälkeen kaikki patterit pysyivät lämpiminä ja kiertoon lähtevän veden lämpötilaa on saatu pudottaa. Ennen tarvittiin varaajan lämmittämiseen kovalla pakkaselle 3 pesällistä puita. Nyt riittää vastaavassa ulkolämpötilassa varaajan lämmittämiseen 2 pesällistä puiden laadun ollessa lähes samanlaista.

Hakekattilan teho ei riittänyt ennen kovilla pakkasilla kiinteistömassan lämmittämiseen. Kattilan vesikiertoon asennettujen GP-laitteiden ansiosta kattilan teho riittää nyt hyvin ja kattilatermostaattia on saatu säätää pienemmälle.

GP-vedenkäsittelylaitteet asennettiin kahteen seurakunnan kiinteistöön käyttövedelle ja patterikiertoon. Patterikiertoon lähtevän veden lämpötilaa on saatu laskea 10 astetta. Venttiilit ja toimilaitteet toimivat nyt hyvin. Kalkkiongelmat ovat hävinneet käyttövesipuolella. GP-laitteet asennettiin myös öljykattiloiden polttimiin. Kattilat ovat pysyneet lähes puhtaina. Öljyn kulutus on vähentynyt kiinteistöjen osalla hyvin merkittävästi.

Sähköllä lämmitettävästä vesivaraajasta pattekiertoon lähtevään putkeen asennettujen GP-laitteiden ansiosta on saatu pudottaa kiertoon lähtevän veden lämpötilaa lähes 15 astetta huonelämpötilojen pysyessä samana. Vesivaraajan lämmittämiseen riittää nyt yksi sähkövastus aiemman kahden sijasta.

GP-vedenkäsittelylaitteet asennettiin Siilinjärvellä OK-talon käyttövesi- ja patterikiertoputkiin. Jo alle viikon käytön jälkeen oli todettavissa, että käyttövesi oli paremman makuista, vesi oli pehmeämpää, patterikiertoon lähtevän veden lämpötilaa saatiin ensin pudottaa alemmaksi ja sittemmin vielä säätää säätöventtiilin käyrää loivemmaksi huonelämpötilojen laskematta. Kattilaveden lämpötila nousi, minkä johdosta kattilatermostaattia saatiin säätää alemmalle lämpötilatasolle polttimen paloajan lyhentyessä samalla.

GP-vedenkäsittelylaitteet asennettiin Siilinjärvellä kaukolämpöön kytketyn, isohkon rivitalokiinteistön patterivesikiertoon, kun osakkaat totesivat että huoneet eivät pysy lämpiminä. Varsin lyhyen ajan jälkeen asennuksesta huoneet olivat merkittävästi lämpimämpiä. Sen johdosta on saatu pudottaa patterikierttoon menevän veden lämpötilaa huonelämpötilojen pysyessä yli 22 C:ssa.

GP-vedenkäsittelylaitteet  asennettiin Mikkelissä omakotitalon patterikiertoon. Monta patteria oli asennushetkellä kylmiä, kun niissä ei kiertänyt vettä. Reilu viikko asennuksesta patterit olivatkin jo kuumat, vaikka termostaattiventtiileihin ei koskettu.  Omistaja on saanut pudottaa yli 10 astetta patterikiertoon lähtevän veden lämpötilaa huoneiden pysyessä yhtä lämpiminä.

GP-vedenkäsittelylaitteiden ansiosta todettiin öljyllä lämpiävässä omakodissa muutokset jo muutaman päivän jälkeen: vesi oli paljon pehmeämpää, kalkkijäänteet vähenivät, patterit alkoivat lämmittämään paremmin, patterikiertoon lähtevän veden lämpötilaa saatiin laskea n. 10 astetta.

Koulukiinteistön keittiössä todettiin varsin nopeasti kalkkiongelmien väheneminen. Ennen piti huoltofirman käydä puhdistamassa paikkoja n 3 kuukauden välein.Nyt ei ole tarvinnut käydä enää puhdistamassa. Myös suihkussa käydessä on huomattu veden pehmeneminen eikä poresuuttimia tarvitse puhdistaa kuten ennen.

AKKULAITE (hinta 30 euroa sis ALV):

Maansiirtoliikkeen kaivinkoneen moottori ei käynnistynyt vuonna 2005 enää kunnolla. Akkulaitteen ansiosta tuli akuille elinikää lisää 5 vuotta moottorin käynnistyessä hyvin myös talvella.

Metsäkoneurakoitsija asensi 2007 akkulaitteet metsäkoneiden akkuihin. Yhdessä metsäkoneessa oli akku jo vaihdon tarpeessa, kun moottoria ei saanut enää kunnolla käyntiin. 1-2 viikon päästä akkulaitteen asennuksesta moottori alkoi käynnistymään hyvin ja akku oli toimintakuntoinen vielä seuraavat 4 vuotta.

Kuljetusliikkeen kuorma-auton akku oli jo heikossa kunnossa. Kun akkulaite oli ollut kiinni 3 viikkoa, oli akun amppeerimäärä testerillä mitattuna enää 10 A alle uuden akun arvosta.

Veneilijä asensi akkulaitteen 2006 24 V:n veneakkuun, mikä oli ollut käytössä jo yli 10 vuotta. Akku oli vielä 14 vuoden iässä erinomaisessa kunnossa.

| Sivun alkuun |

www.gigapower.fi mp@gigapower.fi Puh. 0400- 671 208